دغدغه ایران

ایران برای توسعه پایدار به عقلانیت جوهری نیازمند است.

دغدغه ایران

ایران برای توسعه پایدار به عقلانیت جوهری نیازمند است.

دغدغه ایران
حق داریم ایده‌‌های‌مان را درباره کشوری که از آن ماست بیان کنیم، به پایداری بقا و ارتقای آن بیندیشیم، و زندگی بهتری مطالبه کنیم. مکلفیم به فکر ایران باشیم و آن‌را آباد و آزاد بخواهیم. باید به قضاوت تاریخ درباره خود بیندیشیم، و کاری کنیم درخور سرزمین و مردمان تمدنی تاریخی، پیش از آن‌که ضعف عقلانیت ما را عبرت تاریخ سازد.
محتوای این وبلاگ از طریق این کانال تلگرام هم در دسترس است. https://telegram.me/fazeli_mohammad

تقدیم به 175 غواص شهید

همه نکته‌ها در تفاوت میان غواص و موج‌سوار نهفته است. غواص از جنس سکوت است؛ نمایش نمی‌دهد، و کارش افزودن شناخت‌هاست. دنیای زیر آب را می‌بیند، گوهرها و زیبایی‌ها را می‌شناسد و گاه چشم‌اندازی از آن اعماق برای سایر آدمیان تصویر می‌کند. کسی به تماشای غواص ننشسته است، و در تصاویری که از اعماق آب می‌گیرد، خودش غایب و بی‌نام و نشان است؛ غواص حرکتش نوری است در فضایی که تاریک می‌نماید.

اما موج‌سوار همه‌ وجودش نمایش است، تمنای شناخت در کار نیست؛ لذت است، تفنن؛ مرواریدی بیرون نمی‌آورد؛ همه هنرش برآمدن بر فراز موج‌هاست؛ چشم‌اندازی از اعماق را تصویر نمی‌کند، همه وجودش سطح‌نوردی است؛ خودش سوژه است و هدف دیده شدن؛ بصیرتی نمی‌افزاید، سکوتی در کار نیست، بر فراز موج عربده می‌کشد؛ وقتی موج‌ها آرام می‌گیرند و دریا وقار و متانت دارد، موج‌سوار تخته موج‌سواری‌اش را زیر بغلش می‌زند و عزا می‌گیرد؛ صحنه نمایش تعطیل شده است.

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۷

نظرات  (۱۴)

به به، بسیار عالی و متن فکورانه ای بود. متذکر واقعیت و مشحون نکته ای تلخ و گزنده.
۲۷ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۲۴ تبارک منصوری
سلام...خیلی زیبا..واقعا هم همه مظلومیتشون به اینه که  هم در آبها گمنام و ناشناخته بودند و هم 29 سال در دل خاک...


زیر خروار خاک آهسته مردن
باید حسی غریب و خاص باشه
برای درک اون اعماق تاریک
یه آدم بایدم غواص باشه...
تحلیل دلنشین و جالبی است
باشد که روح غواصان عزیزان مان شادباشد
باتشکر
۲۷ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۴۷ فردین علیخواه
تمثیل قشنگ و پرمعنایی بود. غواص و موج سوار.
۲۷ خرداد ۹۴ ، ۱۶:۵۵ کسی که پای درد دل یکی از همرزمان غواصان شهیدمان نشست و ...
درود بر شما که خوب مقایسه ای کردید استاد خوبم
عرصه عرصه  نمایش هست و موج سواران دلواپس؛ فرصت را غنیمت شمرند تا صحنه برای متینگ خالی نماند.
یاد چهرهای جانبازان قطع نخاغ در سرای امام علی  و ..می افتم که غمگین بودند از این که من پژوهشگر یا فیلمبردار یا فلان شخصیت ...به سراغ شان می آمدند ؛ آن ها خسته بودند از این همه  در معرض نمایش قرار گرفتن.
وقتی نگاه و  در دل جانباز علی  (تنها) در سرای امام علی که از سال 65 روی تخت هست و هیچ شوقی به بازگشتن به جامعه ندارد را به یاد می آوردم؛  باور که غفلت و خوابزدگی می پیندارم هیاهوهای دلدادگی موج سوران امروز را که به نام شهدا هم بازی راه می اندازند.
شرم تان باد

درود بر شما که به‌نحوی بلیغ از تزویر کثیفی کسانی سخن گفتید که خاک جسم جوانان‌ شریف و شجاع وطن‌مان را نیز نردبان قدرت‌طلبی‌ی خویش می‌سازند.
این متن و متن قبلی حضرتعالی بسیار با هم در ارتباط است. جامعه ای که حریم ندارد و حرمت نگه نمی دارد به هیچ کس رحم نمی کند و از تریبون یک رویداد ملی اش هم نفرت پراکنی می کند.
درود بر شما لذت بخش بود
۲۸ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۱۱ س ح سراج زاده
توصیف استعاری بسیار زیبا با دلالت های روشن و افشاگر آنها که با تنگ نظری و قدرت طلبی سیری ناپذیر می خواهند همه ارزش های دینی و ملی این سرزمین را مصادره کرده و به خدمت مطامع خود درآورند و چه هزینه های سنگینی بر این مردم تحمیل می کنند. 
نمی دانم چرا عده ای بعد از تشییع بی نظیر شهدا توسط مردم، شروع به توهین و تمسخر مردم تشییع کننده می کنند. انصاف داشته باشیم
پاسخ:
شما که خودتان بهتر می دانید دلالت های این نوشته چیست، و هیچ ارتباطی با مردم تشییع کننده ندارد. چرا خودتان انصاف را در بازنمایی دلالت های نوشته رعایت نمی کنید؟
۲۹ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۱۰ محمد صالح نقره کار
 دوستان عیب من بی دل و حیران نکنید...گوهری دارم و صاحب نظری می جویم 
۳۰ خرداد ۹۴ ، ۰۱:۱۷ مصطفی علیزاده
آه آه از دست صرافان گوهر ناشناس     هرزمان خرمهره را با در برابر می کنند
بله این وسط شاهد گروه دیگری هم هستیم 
ماهیگیران از آب گل آلود
سلام
ممنون از تعابیر زیبا و دلنشین تان
احساس سبک بالی میکنیم وقتی که اشک های جاری مان در سوگ این فرزندان دلیر و مظلوم میهنمان هرگز نمی تواند مصادره به مطلوب عده ای نادان و تمامیت خواه قرار گیرد.
تبریک به خاطر این متن بسیار زیبا و نگاه نکته بین شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی